مبانی نظری تعریف و مفاهیم گردشگری, سازمان جهانی گردشگری, مدیریت گردشگری, گردشگری فرهنگی +docx

چهارشنبه 27 دی 1396
17:29
جمشید راد

مبانی نظری تعریف و مفاهیم گردشگری, سازمان جهانی گردشگری, مدیریت گردشگری, گردشگری فرهنگی

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 268 کیلو بایت

تعداد صفحات : 82

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری , تعریف و مفاهیم گردشگری, سازمان جهانی گردشگری, مدیریت گردشگری, گردشگری فرهنگی


توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


مطالعات نظری....................................................................................................................16
پیشینه گردشگری در جهان..................................................................................................16
پیشینه گردشگری در ایران....................................................................................................19
تعریف و مفاهیم گردشگری................................................................................................20
سازمان جهانی گردشگری....................................................................................................22
مدیریت گردشگری..............................................................................................................27
انواع گردشگری...................................................................................................................30
گردشگری فرهنگی.............................................................................................................33
پیشینه گردشگری فرهنگی...................................................................................................34
تعریف گردشگر فرهنگی....................................................................................................36
اهمیت گردشگری فرهنگی.................................................................................................37
اهداف گردشگری فرهنگی.................................................................................................47
آثار گردشگری فرهنگی .....................................................................................................52
درك مردم‌شناسی گردشگری..............................................................................................54







ادبیات تحقیق
مطالعات نظری:
1-1- پیشینه گردشگری در جهان:
1-1-1- دوران باستان
گردشگری در طول تاریخ همواره مورد توجه بوده است. به همین منظور حکومت‌ها از آن پشتیبانی وحمایت می‌كردند، احداث جاده‌ها و كاروان‌سراها به منظور توسعه گردشگری و مسافرت بوده و حکومت‌های قدرتمند دوران باستان چون ایران، چین و روم هر كدام در این زمینه گام‌های استواری را برداشته‌اند، گرچه مسافرت‌های دنیای باستان را نمی‌توان به شكل گردشگری امروزی دانست. برگزاری مراسم مذهبی در مكان‌های مقدس مهم‌ترین عامل سفر بوده است و زیگورات‌ها و معابد، از دور دست‌ها مردم را برای زیارت جذب می‌كردند. (چاك، وای. گی. 1377، ص37(

1-1-2- قرون وسطی
سال‌های میان قرن پنجم تا چهاردهم میلادی دوران قرون وسطی را تشکیل می‌دهد. در این دوره مسافرت و تجارت رونق خود را از دست داد زیرا جاده‌ها تقریباً از بین رفته و شرایط مسافرت بسیار مشكل و خطرناك شده بود، در طی این دوره كلیساهای مسیحی نخستین انگیزه را برای مسافرت به وجود آوردند زیرا صومعه‌های زیادی در نقاط مختلف پراكنده بوده و راهبان و كشیشان مسیحی مردم را به زیارت این مكان‌ها تشویق می‌كردند. در این زمان مسیحیان بیشتر به بیت‌المقدس و روم مسافرت می‌كردند و با وجود این كه این مسافرت‌ها اساس و رنگ مذهبی داشت، مسافرت‌های تفریحی و اجتماعی هم محسوب می‌شد. در نیمه دوم سده سیزدهم، ماركوپولو از اروپا به آسیا سفر كرد. نخستین سند در مورد مسافرت‌های دسته جمعی (كاروان‌های زیارتی) مربوط به سده پانزده است كه در ونیز این كاروان‌های زیارتی مردم را به بیت‌المقدس می‌بردند.(چاك، 1377، ص 38).



1-1-3- رنسانس
دوره رنسانس از سده چهاردهم تا هفده میلادی را شامل می‌شود. در این دوره بیشترین هدف مسافرت كسب دانش و تجربه آموزی بود. بیشتر سفرهای باستان‌شناختی و فرهنگی كه با هدف پی بردن به ریشه فرهنگ‌ها و ملیت‌ها صورت می‌گیرد، در این دوره اتفاق افتاده است. با شروع گردشگری فرهنگی و آگاهانه در این دوره است كه علم باستان‌شناسی بنیان نهاده می‌شود. و تاریخ نگاری بر پایه اسناد و مدارك باستان‌شناختی پایه‌گذاری می‌شود. در این دوره خود آگاهی تاریخی و انگیزه یافتن هویت، مردمان مغرب زمین را به شرق كشاند تا بلكه بتوانند هویت و شناسنامه خود را در خرابه‌های بجا مانده از شرق جستجو كنند.(ویکی پدیا)
1-1-4- انقلاب صنعتی و بعد از آن
انقلاب صنعتی كه دورهای میان سالهای 1759 تا 1850 بود پایه و اساس گردش‌های دسته جمعی را بنیان نهاد (دیبایی، 1371: 80). و باعث تغییرات عمیق اقتصادی و اجتماعی شد. با پدید آمدن ماشین‌ها، قطار و كشتی‌های كه با نیروی بخار كار می‌كردند، تغییرات اجتماعی به تغییر مشاغل منجر شد كه افزایش طبقات مرفه اجتماعی را به صورت نسبی به دنبال داشت و این طبقه توان بیشتری یافت تا بیشتر به تفریح و مسافرت برود.
در پنجاه سال اخیر، گردشگری به پدیده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شگفتی تبدیل شده است. بزرگی این پدیده را می‌توان در نرخ رشد متوسط چهار و نیم درصد تعداد كل گردشگران بین‌المللی كه بنابر آمار WTO از 750 میلیون نفر در سال 1995 به 850 میلیون نفر در سال 2006 رسیده است، دریافت. بنابر پیش‌بینی سازمان جهانی گردشگری این تعداد تا سال 2010 به بیش از 937 میلیون نفر خواهد رسید و ده برابر این تعداد هم از مزایای گردشگری در كشورهایشان بهره خواهند برد.(سازمان جهانی گردشگری (wto)).
گردشگری در آینده در دو بعد ملی و بین‌المللی ادامه خواهد یافت. اهمیت گردشگری برای كشورها نقشی حیاتی ایفا می‌کند و از این به بعد هم، بیشتر نمود پیدا خواهد كرد. كشورها به خاطر اقتصاد و برای ارز خارجی و سرمایه گذاری خارجی و اشتغال به گردشگری اهمیت می‌دهند. گردشگری رتبه اول صنعت در «توافق كلی در تجارت و خدمات» خواهد بود..
سازمان جهانی گردشگری پیش‌بینی می‌نماید تا 2020 میزان گردشگران بین‌المللی در دنیا به رقم 6/1 میلیارد نفر برسد. چیزی كه باید مورد اهمیت و دقت نظر واقع شود، عدم توسعه گردشگری در ایران، با وجود پتانسیل‌های قوی طبیعی و فرهنگی و باستان‌شناختی است. در حال حاضر تحرك و پویایی خاصی در گردشگری ایران بچشم نمی‌خورد، همچنین استراتژی و هدف مشخصی هم برای آینده دیده نمی‌شود. به عقیده صاحب نظران این حوزه، گردشگری به تنهایی نمی‌تواند راه مطمئن خروج ایران اسلامی از بن‌بست‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باشد. بر اساس مطالعات نظری و میدانی و مصاحبه با گردشگران خارجی كه در سال 1380 صورت گرفته، به عوامل موثر در توسعه گردشگری در دنیا و موانع توسعة گردشگری در ایران، از نگاه گردشگران می‌پردازیم.(همان)
1-2- پیشینه گردشگری در ایران
مردمان پیش از تاریخ به دنبال یافتن غذا، پناهگاه‌ها و سكونت‌گاه‌های امن، همیشه در حال مسافرت بودند. در دوره‌های متاخرتر تبادلات تجاری كه حاصل مسافرت به نقاط دور دست بوده، امری اثبات شده است و در محوطه‌های باستان‌شناختی پیش از تاریخ نمونه‌های فراوانی از آثار بسیاری دیده شده كه بومی محل نبوده و از مكان‌های دیگر تجارت شده است. در گنج تپه در لایه D كه مربوط به هزاره هشتم قبل از میلاد است، صدف مربوط به شكم پای كه از خلیج فارس یا اقیانوس هند وارد شده بدست آمده است. در تپه علی كش دهلران كه مربوط به هزاره هفتم قبل از میلاد است وجود مهره‌های مس نشان می‌دهد كه از منطقه انارك یزد تجارت می‌شده است.باز وجود سنگ ابسیدین در علی كش در هزاره هفتم قبل از میلاد نشان می‌دهد كه احتمالاً از حوالی دریاچه وان از آناطولی وارد شده است. گردشگری برای ارتباط تجاری یا به هر مقصود دیگر همواره وجود داشته است و برای دوره آغاز تاریخی نیز می‌توان شاهد آورد از جمله در تپه گارای بین‌النهرین وجود سنگ لاجورد نشان می‌دهد كه از بدخشان ایران به آنجا برده شده است. (مجید زاده، 1366). در دوره‌های تاریخی نیز گردشگری همواره مورد توجه بوده، حکومت‌ها نیز از طریق ایجاد و احداث راه‌ها و كاروانسرها به تسهیل آن كمك می‌كردند، نمونه‌های چون جاده شاهی و ابریشم در دوره‌های مختلف تاریخی و احداث چاپارخانه‌ها از این موارد هستند، در دوره ساسانیان در دو نقش برجسته طاق بستان یك نوع گردشگری تفریحی و شكار وجود دارد.در دوران بعد از اسلام نخستین كسی از مغرب زمین به ایران سفر كرد و شرح مسافرت‌های خود را در سفرنامه‌ای به رشته تحریر درآورد «بنیامین تودولایی» اسپانیایی است، سپس ماركوپولو و ادریكس و جوزافا بار بارو به ترتیب در قرون سیزدهم، و چهاردهم و پانزدهم به ایران سفر كردند. از مشرق زمین «ابوالقاسم محمد بن حوقل بغدادی» و سپس «ابن بطوطه» به ایران آمدند و در سفرنامه‌های خود از دیدنی‌های ایران یاد كردند. در بین سال‌های (88- 1884) مادام دیولافوا و سایر باستان‌شناسان به ایران آمدند و در مورد آثار باستانی و تاریخی و سبك‌های معماری كتاب‌هایی نوشتند (دیبایی، 1371: 80).
بررسی اسناد نشان دهنده این هستند كه از (1357- 1301) به گردشگری در ایران توجه شده است. و در این مدت همچنین امكانات رفاهی و امنیتی تأسیس شده است. حتی وضعیت آب آشامیدنی مناطق و شهرها، راه‌ها و میهمان‌ خانه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. از جمله طرح‌ها و پیشنهادات ارایه شده در این اسناد، می‌توان طرح تأسیس سازمان راهنمای جهانگردان، اجرای طرح كاخ گلستان برای بازدید جهانگردان، طرح منطقه‌ای كرانه‌های دریای خزر، تأسیس سازمان توسعه جهانگردی، ایجاد دریاچه مصنوعی بین سی‌وسه پل و پل خواجوی اصفهان، اجرای طرح «ایرانوراما» برای ساخت ماكت آثار تاریخی در یكی از پارك‌های تهران و احداث تأسیسات پذیرایی در ارتفاعات شمال تهران اشاره كرد.(همان)
1-3- تعریف و مفاهیم گردشگری
1-3-1- تعریف گردشگری
در فرهنگ وبستر گردشگری به سفری اطلاق می‌گردد که در آن مسافرتی به مقصدی انجام می‌گیرد. سپس بازگشت به محل سکونت را دربردارد (وبستر، 1988: 1218). فرهنگ لانگمن گردشگری را به عنوان مسافرت و تفریح برای سرگرمی‌معنا کرده است (لانگمن، 1988: 1712). در فرهنگ لاروس نیز گردشگری به معنای مسافرت برای تفریح آمده است (لاروس، 1991: 3047).




1-3-2- اهمیت گردشگری
مسافرت عامل ارتباط و انتقال آگاهی و در نتیجه موجب ارتقاء آگاهی و بینش عمومی است و در غنی‌سازی فرهنگی ملت‌ها تاثیر زیادی دارد، و در رشد جهان بینی آن‌ها نقش مستقیم دارد. توجه به تمام ادیان الهی به ویژه دین مبین اسلام به موضوع سفر و سیاحت اهمیت موضوع را نشان می‌دهد و آیات و احادیث بی‌شماری آن را مورد توجه قرار داده‌اند كه از آن جمله است:
سیروا فی‌الارض فانظروا كیف بدأ الخلق (سوره عنكبوت- قسمتی از آیه 20)
انسان‌های آگاه، فرهیخته كه در طول زمان‌های گذشته سفر كرده‌اند، سفرنامه‌هایی را به یادگار گذاشته‌اند كه امروزه این سفرنامه‌ها منابع اصلی و معتبر در شناخت و ترسیم واقعی چهره، زمانهای گذشته محسوب می‌شوند. كه از آن جمله می‌توان ماركوپولو را نام برد كه ماجراهایش را در زمان سلطنت قوبیلای خان گزارش و مكتوب كرد (Encyclopedia Americana 1998, vol 126 p 87).

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود


برچسب‌ها: <-TagName->

مبانی نظری کیفیت،کیفیت در ایران،کارکردهای خانواده +docx

چهارشنبه 27 دی 1396
17:29
جمشید راد

مبانی نظری کیفیت،کیفیت در ایران،کارکردهای خانواده

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 141 کیلو بایت

تعداد صفحات : 62

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری کیفیت،کیفیت در ایران،کارکردهای خانواده،


توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


1-2 مقدمه
9 2-2 تاریخچة موضوع در جهان
10 3-2 تاریخچة موضوع کیفیت در ایران
11 4-2 پیمان‌نامه حقوق کودک
13 5-2 اهمیت خانواده
14 6-2 كاركردهای خانواده
16 7-2 اهمیت تماس‌های فیزیكی
17 8-2 مفهوم پدیدة بی‌سرپرستی
18 9-2 علل و انگیزه‌های سپردن فرزندان به مراكز شبانه‌روزی
19 10-2 اثرات فقدان والدین

19 10-2 شیوه‌های مراقبت و پرورش در سازمان بهزیستی
22 12-2 وظایف دفتر امور شبه خانواده
22 13-2 عوامل افتراق نظام حاكم در خانواده و نظام موجود در مراكز شبانه‌روزی
25 14-2 تأثیر شبانه روزی و فقدان‌های ناشی از آن
30 15-2 تاریخچه مركز قرنطینه
30 16-2 بهداشت روانی
33 1-16-2 بهداشت روانی در دوره نوجوانی
38 17-2 آموزش کیفیت زندگی در سطح فردی
39 1-17-2 ثروت عنصر اصلی كیفیت زندگی نیست
41 2-17-2 واحد كیفیت زندگی در دانشگاه تورنتو
42 18-2 مبانی نظری تحقیق
42 1-18-2 کیفیت زندگی
45 2-18-2 رضایت
47 3-18-2 رضایت از زندگی
48 4-18-2نظریه كنش متقابل
50 5-18-2انتظار
51 6-18-2 نظریه تنهایی اجتماعی
52 7-18-2 نظریه‌های مربوط به سلامت روان
54 8-18-2 چند دیدگاه نظری در مورد نوجوانی
56 9-18-2 نظریات مربوط به نقش
58 19-2 پیشینة تحقیق در ایران
60 20-2 پیشینة تحقیق در جهان
61 21-2 نقش مددکاری اجتماعی در مرکز قرنطینه
63 22-2 بیان چارچوب نظری پژوهش حاضر

64 23-2 خلاصه نکات مهم
64 24-2 سوالات پژوهش
65 25-2 الگوی نظری پژوهش

1-1 مقدمه

محیطی که فرد در آن متولد شده و زندگی می کند مهمترین نقش را در رفتارهای او در دوران کودکی و عصر جوانی دارد. از آن جایی که کودک مانند دفترچه نقاشی سپیدی می باشد که دست کم در شش سال اول زندگی، همه ی نقاشی ها و رنگ آمیزی ها را ما در آن می کشیم (منظور از ما به طور اخص خانواده است) بنابراین نوع آموزش و پرورش خانواده مهمترین تأثیر را در تشکیل شخصیت اولیه کودک خواهد داشت، البته نباید از یاد برد که کودک پس از این سنین خارج از دایره خانواده، روابطی را در مدرسه با همبازی ها، دوستان و معلمین نیز برقرار می کند و از آنها تأثیر می پذیرد و گاهی بر روی آنها تأثیر می گذارد. بنابراین به طور قاطع نمی توان محیطی را که کودک در آن رشد می کند کاملاً قابل کنترل دانست، البته کنترل بیش از حد کودک هم می تواند آینده ی او را به مخاطره بیندازد. بنابراین بهترین کار این است که کودک با توجه به مقتضیات اجتماعی و تربیتی جامعه‌ای که می خواهد درآن زندگی کند پرورش یابد. (فرجاد، 1371)
خانواده آموزشگاه نخست انسان است، انتقال دهنده ی تمدن ها و فرهنگ هاست. بی شک کودک ارزشها و فضائل اخلاقی و انسانی را از خانواده کسب می کند، در خانواده تکامل و تحول می‌یابد، الگوسازی می کند و در یک جمله می توان این گونه بیان کرد که سلامت و سعادت جامعه در گرو تأمین سلامت یا عدم سلامت خانواده است.

2-2 تاریخچة موضوع در جهان

واژة كیفیت زندگی با وجود دارا بودن تعاریف گوناگون از تاریخچه نسبتاً كوتاهی برخوردار می‌باشد. این واژه برای اولین بار در كتاب «اقتصاد رفاه» كه توسط اقتصاددان انگلیسی به نام «آرتور سیسیل پیگو » (1959- 1877) در دهة 1920 نوشته شد به كار رفته است، ولی كاربرد گسترده آن مربوط به بعد از دهة 1950 میلادی می‌باشد.
در ابتدا كیفیت زندگی بیشتر به شاخص‌های مادی نسبت داده می‌شد و معرف اصلی سنجش آن «تولید ناخالص ملی » بود، ولی به مرور و با توجه به انتقاداتی كه به این شاخص‌ها وارد شد در اواخر 1950 این مفهوم توسط فردی به نام «جی. كی. گالبریث » دوباره تعریف شد و علاوه بر توجه به ارزش‌های مادی، ارزش‌های غیرمادی موجود در حوزه‌های محیطی، سیاسی و اجتماعی نیز در آن لحاظ گردید. (State of theart, no. 1, 2003,9)
در حوزه‌های پزشكی،‌جنبه‌های اجتماعی كیفیت زندگی مرتبط با سلامت در سال 1948 میلادی و بعد از آن كه «سازمان بهداشت جهانی » سلامت را به عنوان «نه تنها نبود ناتوانی و مریضی، بلكه همچنین رفاه اجتماعی، روانی و جسمانی» تعریف كرد معرفی شده بود.در سال 1957 میلادی در ایالت متحده آمریكا، پیمایش سلامت ملی با هدفی فرای مسائل صرفاً مربوط به ناخوشی و ناتوانی انجام شد.
از دهة 1960 به بعد، سنجش كیفیت زندگی و ابعاد آن و نیز روابط بین آن‌ها به یك بعد كلیدی تبدیل شده و بحث جدیدی را در رابطه با تحقیق بر روی معرف‌های اجتماعی آغاز كرد. در حقیقت، ارزیابی كیفیت زندگی از طریق مجموعه متنوعی از معرف‌های اجتماعی با جدیت بسیاری در دهه‌های 1960 و 1970 كه دوره كامیابی و موفقیت‌های اقتصادی دور آغاز گردید. (Smith, 1973)
«یكی از پیشگامان تحقیق بر روی كیفیت زندگی در آمریكا به نام «ریموند بوئه » معرف‌های اجتماعی را آمارها، مجموعه‌های آماری و تمام شواهدی می‌داند كه ما را در ارزیابی جایگاهی كه ما و جامعه در آن قرار داریم و ارزیابی مسیری كه بر طبق ارزش‌ها و اهدافمان در آن حركت می كنیم یاری می‌رسانند.» (Baver, 1966 : 6)
افزایش تحقیق در رابطه با معرف‌های اجتماعی در سال 1970 در حقیقت پاسخی به افزایش تقاضای جامعه برای كسب اطلاعات جهت حمایت از سیاست‌های اجتماعی فعال و عملیاتی كردن (كمی كردن) كیفیت زندگی در جوامع توسعه یافته مدرن، كمك به نمایان كردن تغییرات اجتماعی و سنجش رفاه بشری بود.در سال‌های اخیر، تحقیق كیفیت زندگی یا تحقیق در رابطه با معرف‌های اجتماعی بیشتر بر روی «كیفیت زندگی جمعی » یا «كیفیت زندگی شهری » متمركز شده است. دو نوع اصلی از تحقیقات در این حوزه را می‌توان اینگونه برشمرد :
1) تحقیقات مرتبط با سنجش كیفیت زندگی گروه‌های خاص (بیماران روانی، سالخوردگان و فقرا و ...)
2) تحقیقات مرتبط با سنجش كیفیت زندگی كل افراد جامعه به منظور ارزیابی نتایج سیاست‌های معین اجرا شده در جامعه (Eyles& Wilson, 2-3)

3-2 تاریخچه کیفیت زندگی در ایران

در ایران برای نخستین بار موضوع كیفیت زندگی در دومین سمینار ملی رفاه اجتماعی كه از سوی دبیرخانه شورای عالی رفاه اجتماعی در سال 1355 برگزار شد مطرح گردیده است. در این سمینار پنج كمیته در زمینه‌های مختلف فعالیت‌ داشتند كه كمیته سیاست‌های رفاهی و كیفیت زندگی یكی از آن‌ها بوده و مسئولیت‌ اداره آن برعهده آقای احسان نراقی قرار داشته است. بررسی مطالعات انجام شده در سال‌های اخیر در خصوص كیفیت زندگی نشان می‌دهد كه به مرور مبحث كیفیت زندگی از كانون توجه رشته های علوم اجتماعی مانند جامعه‌شناسی خارج شده و رشته‌های پزشكی توجه ویژه‌ای به آن داشته‌اند. اكثر پژوهش‌های انجام شده در این حوزه نیز در رابطه با كیفیت زندگی بیمارانی صورت گرفته كه به انواع مختلف بیماری‌ها و به خصوص سرطان مبتلا بوده‌اند و از نگریستن به این موضوع از دیدگاه علوم اجتماعی و بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر آن غفلت شده است.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود


برچسب‌ها: <-TagName->

مبانی نظری فمنیسم, تکوین نظریه‏ های فمنیستی +docx

چهارشنبه 27 دی 1396
17:29
جمشید راد

مبانی نظری فمنیسم, تکوین نظریه‏ های فمنیستی

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 158 کیلو بایت

تعداد صفحات : 87

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری فمنیسم, تکوین نظریه‏ های فمنیستی


توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


1- تاریخچه مختصر تکوین نظریه‏های فمنیستی 12
۲- تعاریف مطرح از فمنیسم 20
پدر سالاری 23
تنوع تاریخی 24
۳- نظریه های فمینیستی با دیدگاه سیاسی 26
الف: فمینیسم لیبرال اولیه 26
ب: فمینیسم مارکسیستی 27
ج- فمینیسم سوسیالیستی تخیلی 30
د- زن به عنوان «دیگری» 32
هـ موج دوم 34
پاسخ فمنیسم ماركسیستی و سوسیالیستی 37
‏و - فمینیسم خانواده گرا و زن گرا 40
‏ز - نتیجه گیری 44
3- ‏نظریه های فمینیستی با دیدگاه جامعه شناسی 46
الف - نظریه فمینیستی لیبرا لی یا اصلاح طلب 46
ب – فمینیسم ماركسیستی 47
‏ج - نظریه فمینیستی رادیکال یا انقلابی 52
د - فمینیسم سوسیالیستی 55
5- فمینیسم در ایران 60
الف - مشخصه های عمومی فمینیسم درایران‏ 60
ج- طلایه داران جنبش زنان 69
زنان در مقابل مجلس 84
‏زن ایرانی و بیداری 89






- تاریخچه مختصر تکوین نظریه‏های فمنیستی
اندیشمندان دوره روشنگری (اواخر قرن هفدهم تا اواخر قرن هیجدهم میلادی) تحت تاثیر اختراعات و اکتشافات جدید علمی و فلسفی، جهان‏نگری جدیدی را پایه گذاری کردند. کشفیات گالیله و به خصوص نیوتن هسته اصلی این برداشت جدید از نظام جهانی در این دوره بود. از دیدگاه جهان‏نگری نیوتن، نظم کائنات تحت تسلط یک رشته مقررات و قوانین ساده است که وجودشان از طریق فرمول‏های ریاضی قابل اثبات و بررسی است.
تحت تاثیر چنین برداشتی، متفکران در زمینه‏های دیگر مانند سیاست و اخلاق نیز به دنبال کشف قوانین اصلی و بنیادی بودند زیرا که قوام این نظام‏ها به قانونمند شدن آن‏ها بستگی داشت. مثلا نظریه «حقوق طبیعی افراد» که اساس اعلامیه استقلال امریکا در سال 1776 میلادی و اعلامیه حقوق بشر فرانسه در سال 1789میلادی است. نتیجه‏ای است از تاثیر جهان نگری نیوتنی در تفکر سیاسی دوره روشنگری.
این نگرش مکانیکی، دنیا را به گروه تعقلی و غیر تعقلی تقسیم می‏کند. دنیای عینی و آنچه که بر اساس خرد عمل می کند و قابل توضیح است، سازنده دنیای تعلقی است. آنچه به دنیای ذهنی، ارزشهای اخلاقی، نظریات زیبا شناسی و عواطف مربوط می‏شود دنیای غیر تعقلی را می‏سازند، که نسب به دنیای تعقلی، ثانوی محسوب می شود.
از دیدگاه اندیشمندان و بشر دوستان دوره روشنگری، زنان متعلق با این دنیای غیر تعقلی و ثانویه‏اند. بررسی نزدیک و دقیق آثار این دوران نشان می دهد که وقتی صبحت از اطلاق «حقوق طبیعی» به جامعه بشری می‏شد، منظور از این جامعه، مردان، به خصوص مردان صدر خانواده مالک بود و نه زنان و بردگان.
در بهار سال 1779، ابی گیل آدامز همسر جان آدامز رئیس جمهور وقت آمریکا و از سردمداران اعلامیه استقلال آمریکا، با صدور نامه معروفی با عنوان «خانم ها رابه خاطر داشته باشیم» به شوهرش خاطرنشان می کند، که «ضمن نگارش قوانین جدید و اعلامیه استقلال، خانم ها را فراموش نکنید و قدرت نامحدود در دست شوهرانشان قرار ندهید. اگر چنین شود، ما خانم‏ها سر به شورش بر می‏داریم و خود را ملزوم به رعایت قوانینی نخواهیم دانست که در تدوین آنها حقی نداریم و نمی‏توانیم نماینده‏ای در جمع تدوین کنندگان آن داشته باشیم.»1
در پی دریافت این نامه، جان آدامز در یادداشتی خطاب به جیمز سولیوان از دیگر دست اندرکاران نگارش جدید و اعلامیه استقلال که خواهان حق رای برای تمام دولت چه مالک و غیرمالک بودند، خاطرنشان می‏کند: «درست است که بنیاد اخلاقی دولت بر اساس رضایت مردم است، ولی اگر حق را به هر کسی بدهیم ،چه آنها که صاحب ملک هستند وچه آنهایی که ملکی ندارند،آنوقت، گروهای دیگرمانند زنان و جوانانی که پشیزی ارزش ندارند،خواهان حق رای خواهند شد. تمام تمایزات در جامعه از میان خواهد رفت و همه در یک رده قرار خواهند گرفت.»2 در مجموع آنچه در این دوره به نام حقوق طبیعی و بشری مطرح بوده، شامل زنان نمی شده است. اعلامیه استقلال امریکا همانند اعلامیه حقوق بشر فرانسه،هیچ حق وحقوقی برای زنان قائل نشد.پس از انتشار اعلامیه که به نام «حقوق مردان» بود با مخالفت زنان انقلابی فرانسه روبرو شدو خانم «اولیمپ دگونگ» از رهبران انقلابی پاریس و همرزمانش پس از انتشار اعلامیه جدیدی به نام «حقوق زنان » واعتراض به اعلامیه حقوق بشری که فقط حق را مختص مردان می دانست، به جرم ضد انقلابی بودن، سرشان را در زیر تیغه گیوتین از از دست می دهند.
حقوق دانی نظیر بلاک استون در اثر معروفش، «تفسیری بر اقتصاد انگلستان»متفکری نظیر جان لاک، درکتاب «استدلالی بر اقتصاد سیاسی» وامانوئل کانت در «مناسبات بین دو جنس»، عملا منکرهر گونه حق وحقوق قانونی برای زنان به خصوص بعد از ازدواج هستند.
جان استورات میل، از معدود متفکران این دوره است که فعالانه به همراه همسرش تایلور ،در راه استیفای حقوق زنان مبارزه می کند و با شرکت در گردهمایی ها و انتشار مقالات و بیانیه ها، بخصوص در مقاله معروفش به نام «تحت انقیاد در آوردن زنان» از موقعیت زن ستیزی جامعه و متفکران هم عنصر خود انتقاد می کند. در ژانویه 1792 میلادی، اولین کار اساسی در زمینه نظریه های معتقدین به اصالت خود زن به نام «استیفای حقوق زنان»، توسط مری ولستن کرافت در انگلستان منتشر می شود. ولستن کرافت، در هنگام انقلاب فرانسه به انتقلابیون می پیوندد. پس ازپیروی انقلاب کبیر،همانند دیگر روشنفکران انقلابی برای حفظ جان خود مجبور به فرار از فرانسه می شود و در بازگشت کتاب معروف خود را منتشر می کند. براساس نظریات مطرح شده در این کتاب، هیچ گونه تفاوت نژادی ،جنسی یا طیقاتی بین زنان ومردان وجود ندارد. تفاوت هایی که بین این دو گروه وجود دارد، زاییده محیط اجتماعی اوبا اصلاح جامعه این تفاوت ها ازمیان می روند. ولستن کرافت وسایر نظریه پردازان فمنیسم مانند ساراگریمکه(1792-1873)، فرانسیس رایت (1790-1852)،هاریت تیلور (1806-1873) و جا استوارت میل(1806-1873)، جملگی گروه فمنیست های لیبرال را تشکیل می دهند. پیام اصلی آنها است که تباهی روند جامعه پذیری مانع رشد قدرت فکری زنان شده است، در نتیجه آنها برده وار مانده اند و در زندگی هدفی غیر از«در خدمت مردان بودن» ندارند.از نظر این گروه ،زن ومرد ذاتا مشابه یکدیکرند. در نگاه فمنیست های لیبرال، تعقل فردی مهم تراز سنت ها و نهادهای مستقر در جامعه بود وآنها آموزش وپرورش، بخصوص تفکر انتقادی را مهم ترین وسیله برای دگر گونی و تعالی اجتماعی می دانستند. این گروه مانند دیگر دانشمندان عصر روشنگری، طرفدار نظریه«حقوق طبیعی» بودند.1
فرانسیس رایت، از رهبران رادیکال این گروه از فعالترین طرفداران لغو بردگی و بهبود وضع کارگران در امریکای شمالی بود.در سال۱۸۳۰ میلادی اولین اجتماع آرمانی، آزاد و مختلط را برای بردگان و دیگر شهروندان امریکایی ایجاد کرد. حرکت ها و نهضت های زنان در امریکا ارتباط نزدیک با نهضت های ضد برده داری داشت و عقیده تشکیل اولین کنفرانس جهانی برای دفاع از حقوق زنان در سال 1848 نشات گرفته ازکنفراتس جهانی ضدبرده داری (سال 1840 میلادی) در لندن بود. در این کنفرانس به زنان شرکت کننده اجازه داده نشدتا با دیگر شرکت کنندگان مرد در یک سالن جمع شوند.
دیگرفعالین لیبرال، نظیر گریمکه، میل وهاریت تیلور، با فعالیت ها و مبارزات خود، راه را برای به دست آوردن حقوق مساوی با مردان هموار کردند. اینان تبعیض های موجود در جامعه بر ضدزنان را استبداد می‏دانستند و چنین روندی را مانعی جدی برای پیشرفت تمدن انسانی می دانستند.
فعالیت ها و نظریه های این گروه در عین حال که راه را برای اصلاحات متعدد، به خصوص مسائل حقوقی، برای زنان باز کرد، بعضی مسائل اساسی را نادیده گرفت. فمنیست های این گروه با تقسیم دنیا به دو حوزه «خانگی» و «عمومی» از نقش و مسئولیت های زن در محیط خانه و نهاد ازدواج به شدت انتقاد کردند، بدون اینکه شق دیگری را به جای نهادهای سنتی ازدواج، مادری و مذهب پیشنهاد کرده باشند.
گروه بعد یعنی«فمنیست های فرهنگی »،بر خلاف گروه اول نه تنها به تفاوتهای ذاتی میان زنان و مردان معتقد بودند، بلکه بسیاری از صفات مشخصه وذاتی زنان را در برنامه ریزی راهبردی جهت بهبود وضع زنان، ازعوامل تعیین کننده در حقوق زنان اینها نه اصلاحات قانونی و تساوی امکانات در کلیه جنبه های تعلیم وتربیت، اجتماعی وسیاسی را برای زنان می خواستند، بلکه خواستار دگرگونیهای اساسی در کل جامعه و فرهنگ بودند. ازنظر این گروه، هدف فعالیت مدافعان حقوق زن فقط رهایی زن نیست، بلکه این فعالیتها وسیله ای است برای اصلاحات اجتماعی در جامعه ای که آرمانهای خشن مردسالاری و صفات ذاتی مردان آن را به تباهی کشیده است. هسته اصلی این طرز تفکر«مادر شاهی» رایج در قرن نوزدهم بود. مارگارت فولر، درسال۱۸۴۵با انتشار کتابش به نام«زن در قرن نوزدهم» این نهضت را پایه گذاری کرد.فولز،از پیروان فلسفه «تعالی‏گرایی» بود.در این مکتب فلسفی بر جنبه‏های شعوری و عاطفی دانش تاکید می شود و جهان نگری ارگانیکی که کاملا با دید مکانیکی دوره روشنگری تفاوت دارد، ارائه می شود. این دید فلسفی با تاکید بر فرد گرایی ، اعتقاد به پرورش استعدادها دارد.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود


برچسب‌ها: <-TagName->

مبانی نظری خانواده و روابط بین نسلی, روند های جمعیتی و روابط بین نسلی +docx

چهارشنبه 27 دی 1396
17:29
جمشید راد

مبانی نظری خانواده و روابط بین نسلی, روند های جمعیتی و روابط بین نسلی

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 77 کیلو بایت

تعداد صفحات : 45

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری خانواده و روابط بین نسلی, روند های جمعیتی و روابط بین نسلی, نظریه های مربوط به روابط بین نسلی, تغییرات جمعیتی و ترتیبات زندگی

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری


2-1 مقدمه 12
2-2 خانواده و روابط بین نسلی 12
2-2-1 نقش خانواده در روابط بین نسلی 12
2-2-2 نظریه جامعه شناسی تکاملی خانواده 14
2-3 روند های جمعیتی و روابط بین نسلی 16
2-4 نظریه های مربوط به روابط بین نسلی 17
2-4-1 نظریه دلبستگی 17
2-4-2 نظریه نوع دوستی 18
2-4-3 نظریه مبادله 19
2-4-4 نظریه ارزش ها 20
2-4-5 تئوری ناهماهنگی در روابط بین نسلی 21
2-4-6 تئوری انسجام 23
2-4-6-1بعد کارکردی 26
2-4-6-2 فرصت های ساختاری 27
2-5 تغییرات جمعیتی و ترتیبات زندگی 29
2-5-1 نزدیکی نسلی: شاخص فقر یا همبستگی 29
2-6 تعیین کننده های ترتیبات زندگی 31
2-6-1 تفاوت های ترتیبات زندگی براساس ویژگی های جمعیتی 32
2-6-2 مدل های تعیین کننده ترتیبات زندگی 33
2-7 سوابق پژوهشی 35
2-7-1 پژوهش های مربوط به ترتیبات زندگی 35
2-7-2 پژوهش های مربوط به روابط بین نسلی و ترتیبات زندگی 39
2-7-3 نتیجه گیری کلی از سوابق پژوهشی...............................................................43
2-8 چارچوب نظری منتخب 43
2-9 مدل تحقیق 45
2-10 فرضیات تحقیق 47

-1 مقدمه:
با توجه به تغییرات حاصله در زندگی اجتماعی و تأثیر آن بر روابط درون خانواده، بررسی مطالعات و پژوهش های صورت گرفته به منظور تبیین موضوع مورد بحث یعنی روابط بین نسلی و ترتیبات زندگی سالمندان امری ضروری است. بنابراین با توجه به گستره و ویژگی های این مطالعه، در این فصل از دو حوزه روابط بین نسلی و ترتیبات زندگی برای تدوین چارچوب نظری استفاده شده است. از آنجا که این تحقیق با رویکردی جمعیت شناسی نگاشته می شود مهمترین عاملی که رنگ و بوی جمعیت شناسی دارد نوع اقامت یا ترتیبات زندگی سالمندان است. و با توجه به اینکه هیچ نظریه جامعی در مورد انتخاب نوع اقامت سالمندان وجود ندارد، تلاش می شود با مرور تحقیقات انجام شده، به یک شناخت نسبی از نظریات مرتبط با این مسأله دست یابیم. بنابراین در این فصل ابتدا موضوع روابط بین نسلی را در خانواده مطرح می¬کنیم و سپس نظریات مرتبط با روابط بین نسلی فرزندان با والدین سالمندشان و مقوله ترتیبات زندگی بررسی می شود.و در نهایت به پیشینه تحقیق و بیان چهارچوب نظری می پردازیم.
2-2 خانواده و روابط بین نسلی
2-2-1 نقش خانواده در روابط بین نسلی
مطالعه نقش روابط بین نسلی بر ترتیبات زندگی سالمندان که به مسأله روابط نسلی سالمندان با فرزندان شان می پردازد مستلزم به میان آوردن بحث خانواده است. همچنان که پوکرت (1994) نشان می دهد اتصالات بین نسلی در خانواده، که به عنوان رابطه بین سه نسل پدربزرگ ها، مادربزرگ ها و فرزندان و نوه ها تعریف می شود بستگی به ساختار خانواده، فرهنگ و تغییرات دموگرافیکی دارد ( رومر و دیگران، 2005؛ به نقل از کریمی، 1386: 12). توجه به نسل ها امروزه به عنوان یکی از محوری ترین و مهمترین مسائل مربوط به تحول خانواده در ایران مورد بررسی قرار می گیرد.
از ابتدای قرن بیستم، الگوی سنتی خانوداه در ایران با شتاب گرفتن روند تحولات اقتصادی و اجتماعی در کشور، رو به تغییر نهاد. که به نظر می رسد دگرگونی های خانواده در ایران معلول صنعت، شهرگرایی وسیع و نیازهای امروزین از جمله ضرورت تحرک جغرافیایی و گسترش حضور زنان در فعالیت های اجتماعی و اقتصادی و به این اعتبار بازگوی تعارض ارزش های سنتی و نوین در جامعه است (آزاد ارمکی،1382). با این حال این مسئله که دگرگونی های ایجاد شده در بافت سنتی خانواده چه تأثیری بر روابط و ارزش های خانوادگی داشته است اهمیت پیدا می کند.( آزاد ارمکی و همکاران،1379 و آزاد ارمکی،1380 ) در مطالعه تداوم و بازتولید ارزش های حاکم بر خانواده به این نتیجه می رسند که برغم تأثیرپذیری شبکه خویشاوندی از تحولات اجتماعی و فرهنگی دوران مدرن و تمایل خانواده به هسته ای شدن، خانواده باز هم بسیاری از کارکردهای خود را بخوبی ایفا می کند. هرچند تحت تأثیر تحولات اجتماعی و فرهنگی، زمینه بروز برخی از تفاوت ها و تمایزات نسلی در خانواده پدید آمده است، اما این تفاوت ها و تمایزات از طریق آداب و سنن و نظام ارزشی خانواده تعدیل گردیده و پیوستگی اجتماعی میان نسل ها حفظ شده است.
خانواده به عنوان کانون اصلی تعامل طبیعی بین نسلی، ضمن فراهم ساختن رابطه تعاملی بین نسلی، محل تفاوت ها و تعارضات نسلی نیز هست. نسل اول و دوم به لحاظ کارکردی بیشتر در تعامل بین نسلی ساماندهی شده اند در حالی که نسل سوم در جهت تفاوت و تعارض شکل گرفته است. هرچند که علیرغم همه این ها، تمام افراد در قالب سه نسل سعی دارند تا ضمن حفظ خانواده به لحاظ وضعیت حمایتی آن فضای گفتمانی نقد و محدودسازی نقشی و موقعیتی برای نسل دیگر را نیز فراهم سازند (آزاد ارمکی،570:1383). بنابراین خانواده همچنان کارکردهای حمایتی خود را که شامل حمایت های مادی و معنوی از اعضای جوان و سالمند است را حفظ کرده است. و وجود سراهای سالمندان و نگهداری از سالخوردگان در آنها که در واقع پیامدهای جامعه مدرن و زندگی شهری است، امری است که در جامعه ما وفاق فکری جامعه و مردم را به همراه ندارد، و هنوز خانواده و شبکه های خویشاوندی این وظیفه را بر عهده خود می داند (آزاد ارمکی،1379). بنابراین در دوره جدید خانواده بار حمایت افراد و نسل های متعدد را به دوش کشیده است، ولی تا حدود زیادی سعی دارد تا تمایز و تفاوت نسلی را نیز به رسمیت نشناسد و با مشکلات ناشی از این نوع تمایز و تفاوت روبه رو شود.

مبانی نظری خانواده و روابط بین نسلی, روند های جمعیتی و روابط بین نسلی, نظریه های مربوط به روابط بین نسلی, تغییرات جمعیتی و ترتیبات زندگی

2-1 مقدمه 12

2-2 خانواده و روابط بین نسلی. 12

2-2-1 نقش خانواده در روابط بین نسلی. 12

2-2-2 نظریه جامعه شناسی تکاملی خانواده 14

2-3 روند های جمعیتی و روابط بین نسلی. 16

2-4 نظریه های مربوط به روابط بین نسلی. 17

2-4-1 نظریه دلبستگی. 17

2-4-2 نظریه نوع دوستی. 18

2-4-3 نظریه مبادله 19

2-4-4 نظریه ارزش ها 20

2-4-5 تئوری ناهماهنگی در روابط بین نسلی. 21

2-4-6 تئوری انسجام 23

2-4-6-1بعد کارکردی. 26

2-4-6-2 فرصت های ساختاری. 27

2-5 تغییرات جمعیتی و ترتیبات زندگی. 29

2-5-1 نزدیکی نسلی: شاخص فقر یا همبستگی. 29

2-6 تعیین کننده های ترتیبات زندگی. 31

2-6-1 تفاوت های ترتیبات زندگی براساس ویژگی های جمعیتی. 32

2-6-2 مدل های تعیین کننده ترتیبات زندگی. 33

2-7 سوابق پژوهشی. 35

2-7-1 پژوهش های مربوط به ترتیبات زندگی. 35

2-7-2 پژوهش های مربوط به روابط بین نسلی و ترتیبات زندگی. 39

2-7-3 نتیجه گیری کلی از سوابق پژوهشی...............................................................43

2-8 چارچوب نظری منتخب.. 43

2-9 مدل تحقیق. 45

2-10 فرضیات تحقیق. 47

-1 مقدمه:

با توجه به تغییرات حاصله در زندگی اجتماعی و تأثیر آن بر روابط درون خانواده، بررسی مطالعات و پژوهش های صورت گرفته به منظور تبیین موضوع مورد بحث یعنی روابط بین نسلی و ترتیبات زندگی سالمندان امری ضروری است. بنابراین با توجه به گستره و ویژگی های این مطالعه، در این فصل از دو حوزه روابط بین نسلی و ترتیبات زندگی برای تدوین چارچوب نظری استفاده شده است. از آنجا که این تحقیق با رویکردی جمعیت شناسی نگاشته می شود مهمترین عاملی که رنگ و بوی جمعیت شناسی دارد نوع اقامت یا ترتیبات زندگی سالمندان است. و با توجه به اینکه هیچ نظریه جامعی در مورد انتخاب نوع اقامت سالمندان وجود ندارد، تلاش می شود با مرور تحقیقات انجام شده، به یک شناخت نسبی از نظریات مرتبط با این مسأله دست یابیم. بنابراین در این فصل ابتدا موضوع روابط بین نسلی را در خانواده مطرح می­کنیم و سپس نظریات مرتبط با روابط بین نسلی فرزندان با والدین سالمندشان و مقوله ترتیبات زندگی بررسی می شود.و در نهایت به پیشینه تحقیق و بیان چهارچوب نظری می پردازیم.

2-2 خانواده و روابط بین نسلی

2-2-1 نقش خانواده در روابط بین نسلی

مطالعه نقش روابط بین نسلی بر ترتیبات زندگی سالمندان که به مسأله روابط نسلی سالمندان با فرزندان شان می پردازد مستلزم به میان آوردن بحث خانواده است. همچنان که پوکرت[1] (1994) نشان می دهد اتصالات بین نسلی در خانواده، که به عنوان رابطه بین سه نسل پدربزرگ ها، مادربزرگ ها و فرزندان و نوه ها تعریف می شود بستگی به ساختار خانواده، فرهنگ و تغییرات دموگرافیکی دارد ( رومر[2]و دیگران، 2005؛ به نقل از کریمی، 1386: 12). توجه به نسل ها امروزه به عنوان یکی از محوری ترین و مهمترین مسائل مربوط به تحول خانواده در ایران مورد بررسی قرار می گیرد.

از ابتدای قرن بیستم، الگوی سنتی خانوداه در ایران با شتاب گرفتن روند تحولات اقتصادی و اجتماعی در کشور، رو به تغییر نهاد. که به نظر می رسد دگرگونی های خانواده در ایران معلول صنعت، شهرگرایی وسیع و نیازهای امروزین از جمله ضرورت تحرک جغرافیایی و گسترش حضور زنان در فعالیت های اجتماعی و اقتصادی و به این اعتبار بازگوی تعارض ارزش های سنتی و نوین در جامعه است (آزاد ارمکی،1382). با این حال این مسئله که دگرگونی های ایجاد شده در بافت سنتی خانواده چه تأثیری بر روابط و ارزش های خانوادگی داشته است اهمیت پیدا می کند.( آزاد ارمکی و همکاران،1379 و آزاد ارمکی،1380 ) در مطالعه تداوم و بازتولید ارزش های حاکم بر خانواده به این نتیجه می رسند که برغم تأثیرپذیری شبکه خویشاوندی از تحولات اجتماعی و فرهنگی دوران مدرن و تمایل خانواده به هسته ای شدن، خانواده باز هم بسیاری از کارکردهای خود را بخوبی ایفا می کند. هرچند تحت تأثیر تحولات اجتماعی و فرهنگی، زمینه بروز برخی از تفاوت ها و تمایزات نسلی در خانواده پدید آمده است، اما این تفاوت ها و تمایزات از طریق آداب و سنن و نظام ارزشی خانواده تعدیل گردیده و پیوستگی اجتماعی میان نسل ها حفظ شده است.

خانواده به عنوان کانون اصلی تعامل طبیعی بین نسلی، ضمن فراهم ساختن رابطه تعاملی بین نسلی، محل تفاوت ها و تعارضات نسلی نیز هست. نسل اول و دوم به لحاظ کارکردی بیشتر در تعامل بین نسلی ساماندهی شده اند در حالی که نسل سوم در جهت تفاوت و تعارض شکل گرفته است. هرچند که علیرغم همه این ها، تمام افراد در قالب سه نسل سعی دارند تا ضمن حفظ خانواده به لحاظ وضعیت حمایتی آن فضای گفتمانی نقد و محدودسازی نقشی و موقعیتی برای نسل دیگر را نیز فراهم سازند (آزاد ارمکی،570:1383). بنابراین خانواده همچنان کارکردهای حمایتی خود را که شامل حمایت های مادی و معنوی از اعضای جوان و سالمند است را حفظ کرده است. و وجود سراهای سالمندان و نگهداری از سالخوردگان در آنها که در واقع پیامدهای جامعه مدرن و زندگی شهری است، امری است که در جامعه ما وفاق فکری جامعه و مردم را به همراه ندارد، و هنوز خانواده و شبکه های خویشاوندی این وظیفه را بر عهده خود می داند (آزاد ارمکی،1379). بنابراین در دوره جدید خانواده بار حمایت افراد و نسل های متعدد را به دوش کشیده است، ولی تا حدود زیادی سعی دارد تا تمایز و تفاوت نسلی را نیز به رسمیت نشناسد و با مشکلات ناشی از این نوع تمایز و تفاوت روبه رو شود.



[1] -Peuckert

[2] - Romer et al

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به ایران دانلود است. || طراح قالب bestblog.ir